Ga naar de inhoud

Online opvallen en groeien met jouw bedrijf (dat kan jij ook)

Geschreven door Pim van der Heide - 15 nov 2023

online groei

Pim van der Heide

Contentspecialist

Kom in contact

En het is logischer dan je denkt. Toch zie ik dagelijks bedrijven de verkeerde keuzes maken.

In de haast van de digitalisering starten zij met het opzetten van allerlei online marketinginitiatieven. Een nieuwe website, online adverteren, SEO en random posts op LinkedIn of Instagram. 

Zonder zelf te weten waar ze voor staan, waar ze naartoe willen en en wat ze willen uitstralen. En nog veel belangrijker: zonder te weten wie de ideale doelgroep is en wat hen bezighoudt.

Welke vragen hebben ze? Waar zoeken ze naar? En op welke kanalen doen ze dat?

Echte kennis van de online reis ontbreekt. 

En dat is zonde, want online gebeurt het: 80% van de beslissingen van jouw klanten vindt online plaats. Het gaat jou toch niet gebeuren dat je niet eens in die overwegingsfase wordt meegenomen?

Dus, de hoogste tijd om samen naar de tekentafel te gaan. Met jouw compagnon, jouw marketingteam of juist collega’s van verschillende afdelingen.

Samen ga je voor een totale en frisse aanpak voor LinkedIn, SEO, socialmediacampagnes en jouw website.

Met deze 33 stappen ga je voor optimale online groei

  1. Bekijk jouw totale portefeuille: wie haal je binnen vs. wie wil je binnenhalen?
  2. Breng jouw ideale doelgroep in kaart: denk aan leeftijd, type bedrijf, sector
  3. Verzamel samen alle vragen, antwoorden, opmerkingen, tips en online data
  4. Brainstorm of je inzichten mist: vul aan of corrigeer waar je cruciale info mist
  5. Structureer de informatie: bedenk samen categorieën en/of sub-categorieën
  6. Bepaal jouw online positionering: welk probleem los je op? Voor wie? En hoe? 
  7. Ga voor een online uitstraling, verhaal en schrijfstijl die hier goed op aansluiten
  8. Optimaliseer al jouw marketingkanalen met dit online verhaal: bio’s, headers.
  9. Wijzig jouw website waar nodig en sluit deze aan op alle marketingkanalen
  10. Teken de online reis uit: waar en hoe ga je de klantvragen beantwoorden?
  11. Vertaal dit door naar een online contentstrategie voor het komende jaar
  12. Begin met SEO: van de technische optimalisatie tot de zoekwoorden
  13. Breid jouw website uit met een pagina voor de veelgestelde vragen
  14. Verwijs in jouw antwoorden naar andere pagina’s op de website 
  15. Wees compleet en neem het aanbod van de concurrentie mee
  16. Bouw een kennisbank voor de termen binnen jouw expertise
  17. Combineer SEO met de contentstrategie voor alle socials
  18. Maak marketing & sales verantwoordelijk voor content
  19. Beantwoord in de content alle vragen van jouw klant
  20. Speel met verschillende content: tekst, video & foto
  21. Zet de bedrijfspagina’s en persoonlijke kanalen in
  22. Volg mensen binnen jouw doelgroep en connect
  23. Reageer op hun comments, posts en verhalen
  24. Post over weetjes, tips, actualiteiten & cases
  25. Analyseer maandelijks de online activiteiten
  26. Experimenteer opnieuw en leer wat werkt
  27. Test de conversie op al jouw kanalen
  28. Profileer jezelf steeds als expert
  29. Creëer en deel nieuwe waarde
  30. Word een echte autoriteit
  31. Geniet en groei samen
  32. Inspireer anderen
  33. Win online

Uitdagend, maar vooral zo gaaf om te doen.

Door het juiste online samenspel tussen jouw website, SEO en social media genereer je vraag op de zoektermen waar jij op gevonden wilt worden. 

Ondertussen win je het vertrouwen van jouw (potentiele) klanten: je wordt het online vraagbak voor al hun zorgen en vragen. Je gaat merken dat je op deze manier beter gevonden wordt en je nieuwe klanten aantrekt. 

De keuze is nu aan jou: succes!

Meer inspiratie nodig?

Signa Agency

15 nov 2023

Social media als zoekmachine: waarom?

online marketing

15 nov 2023

Zou online marketing wel werken voor mijn branche?

De keuze is nu aan jou

Kennismaken