
In één maand van 2.200 naar 2.800 LinkedIn-volgers
Geshreven door Pim van der Heide op dinsdag februari 7 2023

‘Die gasten van LinkedIn’. Al sinds de start van ons ondernemersavontuur profileren wij ons proactief op de socials.
In het digitale geweld durven wij ons hoofd boven het maaiveld uit te steken. Door ons vast te bijten in de thema’s marketing, branding en ondernemen. En wekelijks te posten over tips, trends en de ontwikkelingen van onze agency.
Alles om ons persoonlijke en zakelijke merk een podium te geven. Waarom? Op deze manier trek je de aandacht, bouw je volgers op en werk je aan autoriteit.
Vooral LinkedIn is het platform waar we gezien worden en weten te overtuigen. Zo wist Pim – door consistentie en rake content – zijn netwerk met 20% de vergroten. En dat binnen één maand.
Hieronder lees je zijn acht gouden tips om van jouw LinkedIn-profiel een netwerkmachine te maken. Een online profilering van jouw personal brand.
1. Back to the basics: maak jouw profiel in orde
Wie ben je? Wat doe je? Waarom doe je dat? Voor wie doe je dat? En waarom zou deze persoon met jouw connecten?
Dit klinkt allemaal heel logisch, maar het is een stap die vaak wordt overgeslagen. Of niet juist toegepast. Van een pakkende header tot aan een heldere kopregel. Alles moet in samenhang zijn.
Zo kun je in jouw header en kopregel al een groot deel van de bovenstaande vragen beantwoorden. Kijk maar eens naar deze fictieve kopregel:
TikTok-fanaat | coacht start-ups die willen groeien op TikTok | energiek en creatief
2. Kies de doelgroep die je met jouw profiel wil aanspreken
Zijn dat jouw vakgenoten? Of het is jouw ideale droomkoper? Deze keuze hangt af van jouw persoonlijke en/of zakelijke doelstellingen met LinkedIn.
Denk aan leads genereren, het vergroten van jouw netwerk of het opbouwen van autoriteit binnen jouw vakgebied.
3. Voeg deze doelgroep toe met een ludiek connectieverzoek
Blijf ver weg van sales, maar geef bijvoorbeeld aan dat je wekelijks post en dat je altijd op zoek bent naar een frisse tegenblik.
Zelf merk ik dat de acceptatiegraad bij vakgenoten een stuk hoger ligt.
4. Maak vervolgens ook écht een connectie met jouw doelgroep
Al die hacks van het algoritme en geautomatiseerde berichten zijn leuk, maar uiteindelijk zijn de meest waardevolle connecties degene waar je ook echt een band mee opbouwt.
Bel de ander eens op, reageer op elkaars berichten en deel tips. Of stel je kwetsbaar op en vraag aan de ander welke posts hij of zij van jou wil lezen;
5. Volg daarnaast top contentcreators uit jouw vakgebied
Kijk en leer waarover zij posten en doe mee met de discussies onder hun berichten. Probeer origineel te zijn in jouw antwoorden, waardoor je meer en meer bij hun volgers een expertstatus opbouwt;
6. Start met wekelijks posten
Zelf probeer ik altijd 2 à 3 keer te posten, waarbij ik wel geloof in kwaliteit boven kwantiteit. In eerste instantie misschien intensief of uitdagend, maar vooral zo leerzaam en leuk om te doen.
Wat mij altijd helpt bij het schrijven is om een echt persoon uit mijn doelgroep in te beelden. Een vriend, klant, kennis of familielid. Wat voor vragen of uitdagingen heeft deze persoon? En welk antwoord of welke tips zou jij geven?
Voor snelle inspiratie: kijk weer naar de posts van de top contentcreators en lees de reacties onder hun berichten.
Welke vragen blijven onbeantwoord? Of welke nieuwe inzichten doe je op? Leg deze vast in je notities of Word. Zo bouw je een grabbelton vol met posts op.
Tot slot: probeer te variëren. Dus niet 6 keer achter elkaar een selfie of maar elke dag strooien met tips. Ga voor een magische mix van:
– actualiteiten;
– persoonlijke verhalen;
– jouw zakelijke reis;
– gewaagde stellingen;
– praktische tips.
7. En sluit jouw posts af met een tekstje waarom iemand jou moet volgen
Zo koos ik zelf voor de volgende afsluiter:
“Meer inspiratie om op vallen en te groeien met jouw merk?
➡️ Volg me via LinkedIn: wekelijks schrijf ik over #branding #marketing #ondernemen”
Zo bouw je na elke post een steeds groter netwerk met enthousiaste volgers. En dat binnen jouw doelgroep. Klinkt als een droom toch?
8. Zorg tot slot voor consistentie en blok elke dag een tijdvak voor deze activiteiten
Bijvoorbeeld een half uurtje of een uur voor de echte vakfanaten. Zelf ga ik vaak voor de 10x10x10:
– 10 minuten actief reageren en tegelijkertijd inspiratie opdoen;
– 10 minuten connecten en chats bijwerken;
– 10 minuten aan een post schrijven of nieuwe ideeën vastleggen.
Genoeg voor nu: de hoogste tijd om te creëren en te inspireren.