
Hoe Ikigai de basis vormde voor onze creative agency
Geshreven door Pim van der Heide op zondag mei 8 2022

In de donkere coronadagen besloten oprichters Pim & Mikula de handen ineen te slaan. Zo werd er in het midden van internetland een nieuw marketingbureau geboren. Met een sterke focus op marketingstrategie.
De magie was er niet gelijk.
Twee ondernemers met een brede achtergrond. Marketing was de gemene deler. Creativiteit een gedeelde kwaliteit. Toch ontbrak er nog duidelijk een magic touch. Een stukje overtuiging op een cruciaal moment. Het bedrijf was nog tweemans sterk, maar de verrekijker was al gericht op 2025.
Een antwoord mistte op belangrijke vragen, zoals:
- Doen wij dit omdat het een beroep is dat ons goed ligt of is het gewoon een roeping waarmee wij gaten dichtlopen?
- Hebben wij wel echt een missie of volgen wij gewoon onze gedeelde passie?
Tijd om de Ikigai bij zijn nekvel te pakken.
In het kort is jouw Ikigai een combinatie van waar je goed in bent, waar je van houdt, wat de wereld nodig heeft en waar je geld mee kunt verdienen. Tik je alle vier de boxen aan, dan heb jij jouw Ikigai gevonden.
Here we go! Een inspirerende ruimte in het mooie Friesland deed wonderen. Drie dagen lang opgesloten aan het mistige water tussen de groene weilanden. Met een etui vol schrijfgerei, stapels sticknotes en wandelschoenen.
De tafel lag vol met inspiratie.
Ondanks dat de nieuwste FIFA ook mee op reis was ter afwisseling, zijn de dagen namelijk van ochtend tot avond ingevuld met oefeningen, brainstormsessies en wandelingen. Soms deed het mentaal even enorm veel pijn. Maar na pijn komen vaak de beste ideeën. En zo gingen wij stug door met de sessies.
Elk uur werd de tafel een beetje voller. Steeds beter kwamen de inzichten naar voren. Waar pijnpunten lagen, maar ook juist waar het energieveld positief werd. Werk waar een zesje op stond en werk waarin je echt onderscheidend bent. Waar je geld mee kunt verdienen en waarmee niet. Wat de wereld ook daadwerkelijk nodig heeft en waar echt niemand op zit te wachten.
De uitkomsten? Daar kun je een boek over uitbrengen.
Oh wacht, dat hebben we ook gedaan. Dit is namelijk de basis geweest van ons eigen unieke brandbook. Deze sessie werd namelijk de basis van onze nieuwe toekomstvisie. En de reden achter onze eigen rebranding die wij in 2022 doorvoerden.
Een verfijning van het merk S!GNA en een evolutie tot de creative agency voor merken die willen opvallen en groeien.